Hlohovec
Pravá stránka Hlohovca



Magazín

2. február 2007

Samozrejmosť alebo luxus?

Ďalší zo závažných problémov týkajúci sa dopravy v našom meste je parkovanie.

K problematike s parkovaním sa nám vyjadril aj náčelník Mestskej polície v Hlohovci JUDr. Jozef Šoka:

„Najväčšie problémy vznikajú v stacionárnej doprave. V poslednom období evidujeme zvýšený počet automobilov nielen na samotných sídliskách, ale i bezprostredne v centrálnej zóne. Samozrejme zvýšený počet automobilov a malý počet parkovacích miest prináša so sebou problémy vo forme porušovania rôznych zákazov vyznačených dopravnými značkami a nariadeniami“.

Nepriaznivá situácia sa odráža aj v celkovom počte priestupkov zaevidovaných počas minulého roka. Proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky (BaPCP) bolo za toto obdobie evidovaných 527 priestupkov a v blokovom konaní uložených 391 pokút v celkovej výške 112 600,- Sk. Na jednej strane treba konštatovať, že porušenie BaPCP zaznamenalo oproti roku 2005 celkový pokles o 350 priestupkov. Náčelník Mestskej polície si tento pozitívny fakt do značnej miery vysvetľuje existenciou a rozšírením kamerového monitorovacieho systému ako aj docielením dlhšieho zotrvania hliadok v uliciach mesta. Zákaz zastavenia v Hlohovci s celkovým zisteným počtom 327 za minulý rok, je však stále jedným z najčastejšie porušovaných priestupkov našich vodičov. Pre porovnanie, napríklad za nerešpektovanie zákazu vjazdu bolo zistených spolu 103 priestupkov.

Mestská polícia sa podľa slov náčelníka snaží pri porušovaní priestupkov pôsobiť predovšetkým preventívne: „Bola prijatá filozofia, že nie vždy je potrebné uložiť pokutu v maximálnej výške, ale aby bol zistený priestupok prejednaný a doriešený, či už miernejšou pokutou, alebo dohovorom. Vážne, alebo opakované porušenia BaPCP, však boli riešené v hornej polovici, resp. v max. výške uloženia blokovej pokuty.“

Pravdou však ostáva, že vodič v Hlohovci má naozaj problém zapakovať. Kritický stav sa  dotýka nielen samotného centra, ale aj sídlisk. Iste, že s podobnou situáciou zápasia aj iné mestá. Parkovacích miest je málo, parkoviská sú preplnené, počet automobilov neustále stúpa a priamo úmerne s nimi stúpa aj počet priestupkov za nedovolené parkovanie. Z urbanistického hľadiska tak vzniká vážny problém, ako na obmedzenom priestranstve vytvárať stále nové parkovacie plochy. Napríklad vo väčších mestách, najmä pri budovaní obľúbených obchodných centier, paralelne vznikajú aj projekty podzemného, alebo viacúrovňového parkovania.

Často sa ale stáva, že aj vyhradené parkovacie miesta si mnohí vodiči interpretujú po svojom. Isté špecifikum tvorí napríklad parkovisko na Námestí svätého Michala. Niektorí vodiči majú výhrady voči tomu, že na parkovacie miesta sa vchádza cúvaním. Takýto spôsob sa im zdá nepraktický a zbytočne zdĺhavý. Iní však považujú takýto spôsob za bezpečný a pre štandartne zručného vodiča normálne zvládnuteľný. Určite však nejde o úplne bežné riešenie a možno práve nezvyk vyvoláva u mnohých vodičov nevôľu. To, že niektorí vodiči dokonale ovládajú svoje auto a bez problémov, aj pri cúvaní, zaparkujú na presne vyhradené miesto ešte neznamená, že druhým to nemôže spôsobiť problém. Výsledok? Zbytočne obsadené parkovacie plochy na úkor ostatných. Smutné je, že takéto situácie sa stávajú aj v prípadoch, keď parkuje úplne bežným spôsobom, ale napriek tomu akosi na ostatných „pozabudne“.
Zaujímavé situácie na tému parkovania v Hlohovci demonštruje aj ulica Za poštou. Nie je nič neobvyklé vidieť tu pozdĺž cesty stojace vozidlá, priamo pri autách, ktoré na rozdiel od nich parkujú na povolených miestach.

Šoféri určite vedia, aké nepríjemnosti môže spôsobiť aj auto zaparkované na rohu ulice či križovatky. Takáto situácia sa stáva neprehľadnou a do veľkej miery ohrozuje nielen  plynulosť, ale hlavne bezpečnosť cestnej premávky. S touto skutočnosťou sme sa stretli napríklad na rohu ulice M.R. Štefánika pod pešou zónou.

Je otázne, na čo sa spoliehajú tí, ktorí bez problémov zaparkujú kdekoľvek a kedykoľvek. To, že situácia s parkovaním v našom meste nie je ideálna ešte neznamená, že vodiči môžu svojim správaním ohrozovať bezpečnosť ostatných. Na druhej strane je však jasné, že skôr či neskôr bude musieť naše mesto tento narastajúci problém riešiť. Parkovacie plochy už teraz nestačia, aká bude situácia o niekoľko rokov? Na jednej strane sú tu pokuty, nemalé sankcie za nedovolené parkovanie, na druhej strane narastajúci počet automobilov a nedostatok parkovacích miest. Je veľmi dôležité, aby sa ľudia nedopúšťali priestupkov a rozhodne ich treba na to upozorniť. Rovnako dôležité však je aj eliminovať dôvody, ktoré ich k tomu vedú.

Galéria k článku