Centrom Hlohovca prechádzajú denne tisícky áut. Šoférom znepríjemňujú život kolóny, chodci sa sťažujú na hluk, zápach a bezohľadných vodičov. Východiskom je odľahčenie mesta od tranzitnej dopravy. Tomuto účelu by mala poslúžiť cesta naplánovaná súbežne so železnicou. Ľudia žijúci za rampami protestujú a chcú obchvat mimo zastavané územia.
Obyvatelia Novej štvrte, Pánskej Nivy a mestskej časti Peter už niekoľkokrát upozorňovali kompetentných na svoje problémy. S iniciatívou prediskutovať aktuálne otázky týkajúce sa dopravy prišli poslanci spomínaných obvodov koncom minulého roka. Dôvodom stretnutia s občanmi a zástupcami radnice sa tentoraz stal nesúhlas s územným plánom mesta. V dokumente je totiž zakreslená preložka cesty II/513 súbežne so železničnou traťou.
Ľudia žijúci za rampami sú rozhorčení a obávajú sa kamiónov priamo pod svojimi oknami. Jediné riešenie kritickej situácie vidia vo výstavbe obchvatu mimo zastavané územia. „Frekvencia vozidiel sa v budúcnosti iba zvýši. S nárastom nákladnej dopravy treba počítať aj v súvislosti s plánovanou výstavbou vodného diela,“ vyjadril sa občiansky aktivista Karol Foltánek. Nesúhlas s vybudovaním novej trasy cesty podporili obyvatelia aj petičnou akciou.
„Preložku schválili pred dvadsiatimi piatimi rokmi. Vtedy bola situácia iná,“ povedal na margo územného plánu hlavný architekt mesta Miloslav Drgoň. Zmenu môže priniesť pripravovaný generel dopravy, ktorého obstaranie odsúhlasilo zastupiteľstvo na decembrovom zasadnutí. Zásluha za jeho presadenie do tohtoročného rozpočtu prináleží najmä poslancovi Petrovi Frydeckému. Štúdia sľubuje komplexné riešenie problémov, vrátane nových prieskumov a návrhov vychádzajúc aj z požiadaviek ľudí bývajúcich za železnicou. „Je to živý materiál, do ktorého má každý právo vstúpiť a vysloviť pripomienky,“ dodáva Drgoň. (do 15. 1. 2010, pozn. red.)
Ak by sa v budúcnosti výstavba obchvatu zrealizovala, náklady by v závislosti od kategórie cesty musel uhradiť štát alebo župa. Preto je dôležité, aby požadované zmeny zaznamenal aj vyšší územný celok. Presadenie vyňatia preložky z krajského územného plánu prisľúbil Hlohovčanom aj primátor Ján Dlhopolček. V podobnom duchu sa vyjadril aj jeho zástupca Peter Dvoran.
Architekt mesta momentálne vidí vybudovanie obchvatu skepticky, nakoľko prostriedky sú v čase krízy limitované. Pre obyvateľov je však podstatné, aby sa s preložkou popri železnici vôbec nepočítalo. Obávajú sa totiž, že v prípade získania financií by výstavba prebiehala podľa pôvodných zámerov a Hlohovec by sa tak definitívne stal dopravnou tepnou. „Teraz je najdôležitejšie, aby mesto, poslanci aj obyvatelia ťahali za jeden povraz,“ vyslovil v závere stretnutia želanie aj za svojich spoluobčanov Karol Foltánek.