Kilometrové kolóny áut, nervozita vodičov, bezradnosť chodcov, hluk a zápach. Zjednodušene povedané, dopravná situácia v Hlohovci sa stáva adrenalínovou záležitosťou. Ospevovaná pomoc, ktorú malo priniesť zrušenie a presun priechodov či osadenie semafora na hlavnom ťahu, sa dá nazvať len “výkrikom do tmy“. Radikálne riešenie sľubuje generel. Obchvat je však zatiaľ iba čiarou na papieri, a preto vedenie mesta hľadalo alternatívu ako nepriaznivý stav zmierniť.
Zainteresovaní veria, že situáciu zachráni vybudovanie dočasného mosta, ktorý by stál na rovnakom mieste ako kedysi jeho železobetónový predchodca. Ten počas druhej svetovej vojny vyhodili Nemci do vzduchu. Jeho drevená náhrada doslúžila asi v polovici 60. rokov minulého storočia. Zašlá sláva tunajších mostov však, podľa publikovaných vyjadrení historika Jozefa Urminského, siaha už do 14. storočia. Dnes ju pripomínajú iba drevené koly týčiace sa z rieky.
Dočasný, v minulosti používaný most typu Bailey Bridge ponúkla mestu Únia vojnových veteránov Slovenska. Vedenie mesta najprv požiadalo o výpožičku mostnej konštrukcie rezort dopravy a Štátne hmotné rezervy. Keďže nejde o mimoriadnu či krízovú situáciu, neuspeli. Ročný 190-tisícový nájom bol pridrahý, a tak sa rozhodli pre kúpu. Externý manažment zámeru zastrešuje Hlohovecká regionálna rozvojová agentúra. Tá istá agentúra, ktorá na seba upozornila kontroverznou zmluvou na vytvorenie webovej stránky pre mesto za 33-tisíc eur.
Ide o provizórny cestný most dlhý necelých 300 metrov. Slúžil by ako jednosmerka pre autá do 3,5 tony z miestnej časti Šulekovo na druhú stranu Váhu s vyústením pri Zámockej záhrade. Nosnosť stavby by bola 40 ton a jej súčasť by tvorila 1,5 metra široká lávka pre peších a cyklistov v oboch smeroch. Predpokladaná cena za piliere, samotný most a jeho montáž sa pohybuje od 1 do 1,1 milióna eur. Keďže z toho čo má Hlohovec v mestskej kase nemožno vyskakovať, bude potrebovať úver. Navyše, v avizovanej sume nie sú zahrnuté náklady na úpravu prístupových ciest, ošetrenie konštrukcie ani zhotovenie betónových podpier.
Poslancom návrh predostrel primátor Peter Dvoran. „Vo volebnom programe som mal, že chcem ľudí spájať, nie rozdeľovať a preto chcem spojiť časti na oboch stranách Váhu,“ vyjadril sa a dodal, že dočasne možno využiť provizórnu alternatívu aj v prípadoch odstávky hlavného mosta. Zásadnú pomoc vidí najmä v časoch dopravnej špičky. Zámer vraj dostal požehnanie od všetkých členov koaličnej rady.
Podľa Miloslava Drgoňa je opak pravdou. Nezávislí totiž na rade svoje áno zatiaľ nepovedali. Poslanec požiadal, aby bol materiál doplnený o dopadovú štúdiu dopravy. Predpokladá, že kolóny, ktoré sú teraz pred mostom sa “vďaka“ navrhovanému riešeniu dostanú do ulíc mesta. Dotknuté Nábrežie Andreja Hlinku, Dilongova a Pod Beranom pritom vôbec nie sú pripravené na takúto záťaž. Rovnako mu chýbalo vyčíslenie vyvolaných finančných nákladov: „Ako môžeme schvaľovať zabezpečenie úverových zdrojov, keď ich nevieme kvantifikovať?!“
Šulekovskí poslanci Oliver Pestún a Silvia Rybnikárová sa jednoznačne postavili za výstavbu. „Na čo chceme čakať? Na obchvat? My sa ho už nedožijeme, ani naše deti!“ vystúpil Pestún. Obaja zástupcovia vidia riešenie ako plus pre ľudí odkázaných na každodenné čakanie v kolónach, aby sa dostali do školy, obchodu, úradu alebo nemocnice. Most zároveň považujú sa pomoc pre Hlohovčanov pracujúcich v priemyselnom parku. Podobný postoj zaujal aj Ján Libant či Milan Domaracký, ktorý dokonca označil zámer za historickú udalosť.
Nadšenie primátora nezdieľal Jozef Hviezdarek a navrhol stiahnuť materiál z rokovania. V dokumente, ktorý označil za nič hovoriace rozprávky s maľbou mosta, mu okrem dopadov na dopravu chýbala aj informácia o veku konštrukcie, ako aj údaj, koľkokrát už bola použitá. Poslanec, ktorý je statikom, taktiež postrádal vyčíslenie odborných posudkov, či cenu za nátery a odhrdzavenie konštrukcie. „Veď sa trochu spamätajme, do čoho ideme!“ apeloval na kolegov, pričom spomenul citlivé obdobie krízy a vyjadril sa, že by bolo na jeho profesijnú hanbu zdvihnúť ruku za také niečo.
Z poslaneckých lavíc sa ozval aj nespokojný hlas upozorňujúci na riziko zvýšenia emisií. Taktiež sa objavil návrh, aby mesto, vzhľadom na záťaž dotknutých ulíc, uvažovalo o vybudovaní mosta v inej lokalite. Primátor sa snažil tvrdé argumenty zmierniť konštatovaním, že tu vlastne ide “len“ o schválenie či neschválenie zámeru a všetky ostatné záležitosti už potom budú mať v rukách odborníci.
Väčšina osadenstva mestského parlamentu nakoniec rozhodla, že ďalší most v Hlohovci sa po získaní nutných povolení a úverových zdrojov stane skutočnosťou.
Cestný most Bailey Bridge cez rieku Váh - Ideový zámer
Návrh postupu zabezpečovania mosta BAILEY BRIDGE