V týchto dňoch doručuje Bytové hospodárstvo v Hlohovci vyúčtovanie za uplynulý rok. Viacerí Hlohovčania sa sťažujú na vysoké nedoplatky. Tvrdia, že oproti predošlému obdobiu rapídne stúpli. Podľa šéfa podniku vyúčtovanie ovplyvnilo viacero faktorov. Okrem iného i vyššia cena za nákup tepla a vody. Niektorí obyvatelia za tým vidia lobing zatepľovacích firiem.
Bytové hospodárstvo v Hlohovci spravuje 2 800 bytov. Poplatky za služby spojené s ich užívaním hradia vlastníci zálohovými mesačnými platbami. Do 31. mája im podnik v zmysle zákona vystaví a doručí vyúčtovanie za uplynulý rok. To zahŕňa všetky položky počnúc dodávkou vody, teplom za jej ohrev, samotným vykurovaním, ako i napríklad poplatok za dažďovú vodu.
Terajšie vyúčtovanie sa však mnohým nepozdáva a ihneď rozprúdilo búrlivú debatu. „Každý rok sme mali pomerne vysoký preplatok, teraz, pri rovnakých pomeroch, zrazu rovnaký nedoplatok,“ sťažuje sa Stano. Podobne sú na tom i ostatní. „S tým vyúčtovaním nebude všetko v poriadku,“ myslí si čitateľka. „Ja zvažujem podnet na SOI,“ píše ďalší.
Konateľ mestskej spoločnosti Peter Ulík argumentuje tým, že výslednú čiastku ovplyvňuje viacero aspektov. Jedným z nich sú i ceny za nákup tepla z Jaslovských Bohuníc, ako i vody, ktoré v porovnaní s predošlým obdobím mierne stúpli. „Druhým faktom je, že od roku 2006 sa nerobili žiadne úpravy v zálohových platbách vlastníkov jednotlivých bytov,“ ozrejmuje konateľ.
Do značnej miery sa na výslednej čiastke podpisuje samotná spotreba. Ako ďalej uvádza Ulík, tá je u jednotlivých vlastníkov rôzna: „ Niektorí majú 300 až 400-eurové preplatky, iní nedoplatok na úrovni 200-300 eur.“ K nedoplatkom môže dochádzať i v dôsledku nízkeho nastavenia záloh. Napríklad, ak vlastník prenajíma byt 3 až 4-člennej rodine a mesačné platby mal predpísané na jednu osobu.
Podľa konateľa k štandardným položkám žiadne iné formy poplatkov nepribudli. Čo sa týka ceny, podnik má jasne stanovené pravidlá: „Keďže sme regulovaný subjekt, máme predpísanú maximálnu cenu určenú Úradom pre reguláciu sieťových odvetví, ktorú prekročiť nemôžeme.“ Nedoplatky za uplynulý rok predstavujú 72 tisíc a preplatky 298 tisíc eur. Výška nedoplatkov sa prejavila zhruba u 20 percent z celkového počtu bytov, čo je viac ako v predošlom roku.
Obyvateľom sa zdá vyúčtovanie neprehľadné. Tabuľky s množstvom položiek a koeficientov považujú za nezrozumiteľné. Tvrdia, že pri porovnávaní dokonca zistili rôzne ceny za kubík studenej vody či za teplo i v rámci bytov jedného vchodu. Ulík takúto možnosť vylučuje. Vo vzťahu ku všetkým klientom spoločnosť narába s jednotkovými cenami tak, ako ich odsúhlasil URSO. V prípade pochybností je preto najlepšie, aby sa ľudia obrátili priamo na podnik. „Chodia k nám aj osobne a dajú si vysvetliť, v čom je problém. Niektorí si už navýšili i mesačné platby,“ dodáva Ulík.
Časť vlastníkov dokonca vidí za mastnými nedoplatkami istú formu nátlaku. Sú presvedčení, že stavebné firmy lobujú u bytového hospodárstva, aby sa zateplilo, z čoho má údajne profitovať i mestský podnik. Konateľ však takýto motív rázne popiera: „Za celú dobu, čo som tu, som nikomu žiadne zateplenie nevnútil. Je to slobodná vôľa každého jedného vlastníka bytu.“
Pravdou však je, že skeptickí sú aj vlastníci zateplených bytoviek. Tvrdia, že sľubované úspory zatiaľ nepocítili a poukazujú iba na estetický efekt. Podľa Ulíka je zateplenie iba jedným z opatrení slúžiacich pre energetické zhodnotenie celého objektu. To si však mnohí ľudia neuvedomujú. „Treba podniknúť ešte ďalšie kroky. Minimálne vymeniť v celom dome na všetkých vykurovacích telesách pôvodné ventily za termostatické a termoregulačné hlavice a vyregulovať celú hydraulickú sústavu,“ dodal konateľ Bytového hospodárstva v Hlohovci.